torsdag den 21. januar 2010

En hyldest til Schostakovitch (om end lidt komisk)

Schostakovitch-kålormen er genopstået! Schostakovitch-kålormen er en kålorm lavet af cirkler af karton, som hver repræsenterer et af Schostakovitchs værker eller modtagne priser i kronologisk rækkefølge! Den er oprindeligt lavet af mig og nogle elever fra Orkesterefterskolens årgang 05/06, og nu hænger den på min væg. Nørdet? Nej da! :)
Dengang kendte vi meget lidt til Schostakovitch som komponist, vi synes bare han lød spændende, så vi valgte at lave et projekt om ham. Jeg kan ikke huske ret meget af det, men nu er jeg begyndt at beskæftige mig med noget af hans musik igen, og så kom kålormen frem :D
Slutningen af 4. sats i hans 5. symfoni, der hvor violinerne og celloerne (måske alle strygerne?) spiller den samme tone meget meget længe i gentagne ottendedele - det er simpelthen genialt og utroligt creepy på samme tid!!!!!!!!! Respekt.

Billeder af kålormen:









2 kommentarer:

  1. yeah, det er godt at se den kålorm igen! Og det er godt du har lavet en hel lille serie, så vi ligesom kan følge dens bevægelser.. stort:)
    Lg Sidsel

    SvarSlet
  2. "Amo ergo sum"
    - Jeg elsker, derfor er jeg?
    Beundringsværdigt :)

    SvarSlet