lørdag den 6. oktober 2012

tilværelsens mysterium


jeg føler jeg står udenfor og ser på livet i stedet for at leve det. sådan har jeg haft det i flere år. hvad er livet? hvad er et menneske? det er så komplekst, at jeg ikke kan rumme det. det er så smukt og så grimt på samme tid. jeg ser stemninger, føler stemninger. alt er stemninger. jeg tror det gik op for mig engang, da jeg læste et digt eller en bog, et stykke litteratur. der indså jeg, at mange forfattere lever af at indfange stemninger. det er vel egentligt det meget kunst handler om.
det var stemningerne. men der er også noget andet. hverdagen. fornuften. noget andet. 
jeg vil gerne skrive om det, men jeg aner ikke hvordan jeg skal beskrive det. der findes så meget, som der ikke er ord for. man kan ikke forklare hvad et liv er, et menneske, en tilværelse. der er så forfærdeligt mange små detaljer, fuger, mønstre, facetter, stemninger, følelser, længsler, at det ikke kan beskrives. så intenst at det ikke kan udtrykkes og så vagt, at man kun lige kan ane det. men jeg har brug for at udtrykke det, beskrive det. jeg har bare ikke fundet en metode eller et medie endnu...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar